Theehuis Selwerderhof | Boek | Overig |
Jaarverslag Stichting Accolade 2009 en 2010
Jaarverslag Stichting Accolade
Inhoudsopgave
Voorwoord 3
Organisatie 4
Het Theehuis 4
Vrijwilligers 5
Gebouw, inventaris en inrichting 6
PR 6
Bezoekers 7
Voornemens en wensen toekomst 7
Voorwoord
Wat later dan gebruikelijk bieden wij u hierbij een impressie van de
activiteiten en bijzondere gebeurtenissen bij Stichting Accolade in
2009 en 2010.
Accolade is op initiatief van Nellian Dijkema, uitvaartverzorger, opgericht
in 2002 met als doel alles wat rondom het sterven speelt een volwaardige
plaats te geven in de samenleving.
Sinds 2003 wordt hier voornamelijk invulling aan gegeven in het theehuis
op de begraafplaats Selwerderhof in Groningen.
Het theehuis is gerealiseerd in de voormalige aula van de begraafplaats.
Dit gebouwtje stond lange tijd leeg. Nellian kreeg het idee om er een
nieuwe bestemming aan te geven. Zij zag voor zich een ruimte waar begraafplaatsbezoekers
in een passende sfeer kunnen vertoeven, desgewenst iets kunnen gebruiken,
een luisterend oor aantreffen en informatie kunnen vinden die voor hen
relevant is. Gelukkig was de gemeente Groningen bereid om het initiatief
te ondersteunen en is realisatie mogelijk geworden.
Dankzij de inzet van alle mensen die op vrijwillige
basis mee werken en dankzij de faciliteiten die de gemeente Groningen
beschikbaar stelt, kunnen we ook in deze verslagperiode weer terugkijken
op goede ervaringen en veel initiatieven om de gang van zaken te verbeteren
en onze bekendheid te vergroten.
We zouden het op prijs stellen als ook u zoveel mogelijk mensen wijst
op het bestaan van onze stichting via onze website www.stichtingaccolade.nl
En natuurlijk ontvangen we ook graag uw wensen en suggesties!
Het bestuur
Organisatie
Het bestuur wordt gevormd door:
Nellian Dijkema, voorzitter
Raymond Huwaë, penningmeester
Yvonne Morselt, secretaris
Het Theehuis
Met het theehuis willen we een voorziening bieden waar begraafplaatsbezoekers
in een passende sfeer kunnen vertoeven. Een warme en sfeervolle plek
met ruimte om te zitten, iets te drinken, te praten, te lezen en een
spelletje te doen. Waar vrijwilligers gastvrij aanwezig zijn met een
open hart en een luisterend oor waar nodig. Waar voorzieningen zijn
zodat ook kinderen zich welkom voelen. Waar een leestafel is met literatuur
en informatie over diverse aspecten rond de dood.
De dagelijkse leiding berust bij het coördinatieteam,
bestaande uit:
Anneke van Til, coördinator
Greetje Beukema
Baukje Tamminga
Wim van Rink
Binnen het Theehuis Selwerderhof werkt een team
van ca. 40 vrijwilligers.
In de loop van 2008 is het coördinatieteam, het “C-team”,
gevormd met ieder een aantal deeltaken. Samen met de coördinator
draagt het team gemeenschappelijke verantwoordelijkheid voor de dagelijkse
gang van zaken. Het team is ook de verbindende schakel tussen het bestuur
en de vrijwilligers. Na het vertrek van de toenmalige coördinator
begin 2009 bleek het moeilijk daar opnieuw een vrijwilliger voor te
vinden. Gelukkig was het C-team bereid om tijdelijk extra taken op zich
te nemen. Het team heeft een geweldige inspanning geleverd en alles
verliep prima, maar een algemene coördinator werd toch gemist.
We zijn erg blij dat Anneke vanuit het team bereid is gevonden deze
rol op zich te nemen. Zij heeft zoveel ervaring als vrijwilliger van
het eerste uur en in het C-team, dat inwerken en overnemen van taken
als een heel natuurlijk proces is verlopen. Alsof het nooit anders is
geweest. Baukje is bereid gevonden haar plaats in het C-team over te
nemen.
Uit evaluaties blijkt dit zowel voor de vrijwilligers als voor het bestuur een hele goede manier van werken. De lijnen zijn kort, het team kan snel inspelen op de dagelijkse actualiteit en na overleg met de coördinator kunnen knelpunten direct zelf worden opgelost.
Vrijwilligers
Het theehuis Selwerderhof is volledig afhankelijk
van de inzet van vrijwilligers. De werving, selectie en ondersteuning
van vrijwilligers is dan ook een permanent aandachtspunt.
De brochure waarin gegevens en informatie voor nieuwe vrijwilligers
vermeld zijn wordt regelmatig aangepast. Ook wordt samengewerkt met
de stichting Stiel, de organisatie voor samenlevingsopbouw in de stad
Groningen die zich o.a. bezig houdt met ondersteuning van vrijwilligersorganisaties
en hun medewerkers.
Bijeenkomsten
We vinden het belangrijk om vrijwilligers niet alleen aan ons te binden
via de inzet voor onze bezoekers, maar hen ook iets te bieden wat het
extra de moeite waard maakt om vrijwilliger te zijn bij Accolade.
Het is dan ook plezierig om te merken dat de meeste vrijwilligers ingaan
op uitnodigingen voor workshops, lezingen of feestelijke bijeenkomsten.
Ongeveer 2 keer per jaar organiseren we vrijwilligersavonden, meestal
met een speciaal thema, er zijn de gebruikelijke nieuwjaarsbijeenkomsten
en we organiseren uitstapjes of etentjes. Ook ontvangen we uitnodigingen
van andere organisaties.
In deze verslagperiode ging het bijv. om:
• Een themabespreking tijdens een vrijwilligersbijeenkomst: kinderen
en rouw, begeleid door Maria Derksen, rouwtherapeute en coördinator
van het steunpunt “Achter de Regenboog”.
• Een lezing over ingrijpend verlies van ouder(s) als jeugdervaring
door Els Pronk, trainer en coach vanuit haar praktijk ” De Samenloop”
waarin zij zich o.a. richt op begeleiding van mensen die later in hun
leven de gevolgen ondervinden van vroeg verlies van iemand uit hun gezin.
• Een lezing over zingeving als helende kracht, ingeleid door
Marijke Holt, trainer en coach, o.a. gericht op de spirituele zorg voor
zieken en stervenden.
• Een symposium van de Stichting dr. Elisabeth Kübler Ross.
• Een bijscholing op het gebied van hygiëne in de horeca
met Symone Ottevangers en een theatrale act van butler Alfred Omega.
• De verwenavonden voor alle vrijwilligers in de stad Groningen
die al een aantal jaren worden georganiseerd door STIEL in samenwerking
met de gemeente.
Deelnemers waren vrijwel unaniem enthousiast over wat werd geboden.
Het was vaak leerzaam en inspireerde tot tips of vragen voor vervolgbijeenkomsten.
Samenwerking
De meeste vrijwilligers werken als gastvrouw/-heer in het theehuis,
er zijn ook een aantal “gelegenheidsvrijwilligers” die bereid
zijn om incidenteel speciale klussen te doen.
Voor iedereen geldt dat het belangrijk is om goed samen te werken en
elkaars ideeën en verwachtingen te leren kennen.
Meestal gaat dat vanzelf. Maar soms blijken er verschillende ideeën
te zijn over de manier van werken of zijn er verschillen van inzicht
over wat beter wel en niet gedaan kan worden in de contacten met bezoekers.
Dan zorgen we voor gesprekken of ontmoetingen waarin we daar even bij
stil staan. Zo proberen we te komen tot een zekere standaard die voor
bezoekers herkenbaar is en die onderlinge irritatie voorkomt. Maar er
blijft ook ruimte voor een persoonlijke benadering. Ieder heeft eigen
kwaliteiten. De een zal wat eerder een gesprek aanknopen met een bezoeker,
de ander beperkt zich liever tot het serveren van de met zorg bereide
consumpties.
Roostering
We zijn er heel erg trots op dat het nog steeds lukt om het hele jaar,
7 dagen van de week open te zijn. We kunnen niet vaak genoeg onze dank
uitspreken voor de grote bereidheid van onze vrijwilligers om mee te
bewegen bij het rond krijgen van de tweemaandelijkse roosters. Het moeilijkste
is het om voldoende mensen beschikbaar te hebben voor de weekenden,
vooral voor de zondag. Dat is een belangrijk aandachtspunt bij de werving
van nieuwe vrijwilligers.
We gaan er van uit dat iedereen met iedereen wil werken, dat is nodig
om voldoende roosterflexibiliteit te hebben.
Boeken en leesgroep
Er is een uitgebreide collectie boeken beschikbaar voor bezoekers en
vrijwilligers. Bezoekers kunnen ze bekijken en ter plaatse lezen, vrijwilligers
mogen de boeken ook lenen. Een aantal vrijwilligers heeft een leesgroep
gevormd die eens in de 2 maanden bij elkaar komt om nieuwe boeken te
bespreken.
Speciale taken
Vanaf het begin zijn er vrijwilligers die extra taken op zich nemen.
Het gaat dan bijvoorbeeld om roostering, inkoop, het organiseren van
exposities, de inrichting van de kinderhoek, het beheer van de boeken-
en tijdschriftencollectie, het verzorgen van de bloemen of het verzorgen
en verspreiden van het theehuisnieuws. In de loop van 2009 zijn we begonnen
om voor al deze extra taken duo’s aan te stellen. We hebben ervaren
dat dit niet alleen goed is voor de continuïteit, maar ook voorkomt
dat er blinde vlekken of eilandjes ontstaan.
Voortgangsgesprekken
Elk jaar worden vrijwilligers in de gelegenheid gesteld een voortgangsgesprek
te hebben met een externe coach, Mieke van Maarseveen. Men kan dan ook
aangeven belangstelling te hebben voor nieuwe taken of een nieuwe uitdaging
te zoeken. Daar wordt naar behoefte gebruik van gemaakt en het kan dan
tot nieuwe werkafspraken leiden.
Vergoedingsregeling
De financiële resultaten zijn een aantal jaren redelijk goed geweest.
We hebben daarom besloten naast een vrijwilligers/-onkostenvergoeding
voor bestuur en C-team ook een beperkte vrijwilligersvergoeding per
dienst te geven, zolang de financiën dit toelaten. Dit betekent
dat er minder te besteden is aan uitstapjes of eindejaarscadeautjes.
Hiervoor wordt de fooienpot ingezet.
Gebouw, inrichting en inventaris
De kosten van het gebouw, de inrichting en de
inventaris worden gedragen door de gemeente Groningen. Regelmatig is
er overleg over gewenste reparatie, vernieuwing of vervanging. Zo is
er een voorziening gekomen om de kussens in op te bergen, de tafelbladen
buiten zijn door vrijwilligers behandeld. De schimmelplekken in de koepel
zijn verholpen.
De tafelbladen binnen hebben onderhoud nodig. De vloer vertoont wat
scheuren en het keukenkastje dat grenst aan de buitenmuur is vochtig
waardoor er schimmel ontstaat.
De samenwerking met de gemeente verloopt prima en de gemeente is attent
op de voordelen die het voor het theehuis kan hebben om mee te liften
op gunstige contracten met leveranciers.
Een bezoek van de Keuringsdienst van Waren werd met glans doorstaan.
Er waren geen opmerkingen, alles was tip top in orde.
PR
Publicatie boek
Het is gelukt om van het Fonds Vrijwilligersinitiatieven 2000 subsidie
te krijgen voor een boek over het theehuis waarin ontstaansgeschiedenis,
achtergronden en ervaringen van bezoekers en vrijwilligers zijn beschreven.
De eerder gepubliceerde columns van Paulien Andriessen zijn er in gebundeld.
Zij heeft het boek geschreven, vele anderen hebben medewerking verleend.
Uitgeverij Profiel uit Bedum is bereid geweest het boek te publiceren.
Tijdens een feestelijke bijeenkomst op 13 november 2009 werd het eerste
exemplaar overhandigd aan de voorzitter.
Vernieuwde website
Met veel dank aan Wim van Rink kunnen we melden dat de website helemaal
is geactualiseerd en veel makkelijker toegankelijk is geworden. De informatie
is heel overzichtelijk, het is makkelijker om alles bij te houden en
met een inlogmogelijkheid voor eigen mensen kunnen we veel tijd, energie
en papier besparen.
Ambassadeurs
We hebben besloten om het begrip ‘ambassadeurs van het theehuis’
weer in het leven te roepen. Het wordt een adresbestand waarin alle
vrijwilligers die stoppen, maar wel graag betrokken willen blijven,
worden opgenomen. Zij worden op de hoogte gehouden van bijzondere ontwikkelingen
/ evenementen en van nieuwe exposities.
Bezoekers
Het gemiddeld aantal bezoekers per dag ligt rond de 21 en neemt gestaag toe. We hebben veel terugkerende gasten voor wie een bezoek aan het theehuis een vast onderdeel is geworden van hun dag- of weekritme. Het gaat niet alleen om mensen die een graf bezoeken, ook anderen waarderen de plek en de sfeer.
Voornemens en wensen voor de toekomst
Er is een aanzet gedaan om te kijken of er een combinatie tussen theehuis en stilteplek in de ‘wachtkamer’ op begraafplaats Esserveld te realiseren is. In een brief aan de gemeente opperden we hiervoor ideeën. Aanleiding was een vraag vanuit de plaatselijke bevolking (Haren) en het feit dat vanuit de gemeente wordt nagedacht over een hernieuwde visie op het begraven in Groningen.
Het bestuur overweegt om te onderzoeken of het mogelijk is meerdere activiteiten te ontwikkelen die binnen de doelstelling van de stichting passen. We denken aan de ontwikkeling van een vorm van vrijwillige uitvaartzorg binnen zorgverleningsinstellingen. Deze zorg kan geboden worden aan mensen (en / of hun nabestaanden) met weinig of geen geld zoals daklozen, verslaafden of langdurig werkelozen die een beroep moeten doen op een gemeentelijke uitvaart. Vaak beperkt een dergelijke uitvaart zich tot het functionele, hoe goed ook bedoeld. Wij zouden het fijn vinden om ook in die gevallen de persoonlijke noot te vinden.