Theehuis Selwerderhof | Boek | Overig |
Jaarverslag Stichting Accolade 2005
Datum : mei 2006
Inhoudsopgave
Voorwoord 2
1 Wat is Stichting Accolade? 2
1.1 Uitgangspunten 2
1.2 Doelstellingen 2
1.3 Hoe is Stichting Accolade georganiseerd? 2
2 Het Theehuis 2
2.1 Opzet Theehuis 2
2.1.1 Verbouwing en inrichting 2
2.1.2 Financiën 2
2.1.3 Personeel/vrijwilligers 2
2.2 PR 2
2.3 Bezoekers en activiteiten 2
3 Overige activiteiten 9
4 Voornemens 2006 2
Ter inzage in het theehuis:
5 Financieel jaarverslag 2
5.1 Jaarrekening 2005
5.2 Overige cijfers 2005 2
Voorwoord
Met groot genoegen presenteren wij het vierde jaarverslag van stichting accolade.
Dankzij alle mensen die op vrijwillige basis mee werken aan dit project en dankzij de faciliteiten die de gemeente beschikbaar stelt, kunnen we terugkijken op een zeer goed jaar.
Bestuur stichting Accolade
1 Wat is Stichting Accolade?
1.1 Ontstaan en uitgangspunten
Stichting Accolade is opgericht op 23 september 2002. Het idee kwam van Nellian
Dijkema, zij is uitvaartverzorgster en zij kwam regelmatig op de Selwerderhof.
Op deze begraafplaats stond al lange tijd een klein gebouw leeg, een voormalige
aula. Zij kreeg het idee om er een andere bestemming aan te geven. Zij zag
daar voor zich een ruimte waar begraafplaatsbezoekers in een passende sfeer
kunnen vertoeven, desgewenst iets kunnen gebruiken, een luisterend oor aantreffen
en informatie kunnen vinden die voor hen relevant is.
Hiertoe is een voorstel gedaan aan de gemeente Groningen, die positief reageerde
en het gebouw gebruiksklaar heeft afgeleverd, maar verder geen bemoeienis
wil hebben met invulling en exploitatie. De exploitatie wilde de gemeente
in handen geven van een rechtspersoon waarmee een gebruikersovereenkomst gesloten
zou kunnen worden. Na het onderzoeken van diverse mogelijkheden hiervoor is
de stichting Accolade in het leven geroepen.
1.2 Doelstellingen
De stichting tracht haar doel onder meer te verwezenlijken door:
a. Alles wat rondom het sterven speelt een volwaardige
plaats te geven in de samenleving.
b. Het verrichten van handelingen die met het voorstaande in de ruimste zin
verband houden of daartoe bevorderlijk kunnen zijn.
c. Het exploiteren van het theehuis op begraafplaats Selwerderhof te Groningen.
d. Het organiseren en ontwikkelen van activiteiten die een bijdrage leveren
aan een goede verwerking van de periode rond het sterven van een mens.
1.3 Hoe is Stichting Accolade georganiseerd?
Het bestuur van stichting Accolade bestaat uit:
Nellian Dijkema, voorzitter
Lya Koornneef, secretaris
Raymond Huwae, penningmeester
Paulien Andriessen, lid
Dit jaar heeft het bestuur nog veel coördinerende
taken verricht. Het is de bedoeling dat dit het komende jaar minder wordt.
2 Het Theehuis
2.1 Opzet Theehuis
Met het theehuis willen we een voorziening bieden waar begraafplaatsbezoekers
in een passende sfeer kunnen vertoeven. Een warme en sfeervolle plek met ruimte
om te zitten, iets te drinken, te praten, te lezen en een spelletje te doen.
Waar vrijwilligers gastvrij aanwezig zijn met een open hart en een luisterend
oor waar nodig. Waar voorzieningen zijn zodat ook kinderen zich welkom voelen.
Waar een leestafel is met literatuur en informatie over diverse aspecten rond
de dood.
2.1.1 Verbouwing en inrichting
In 2005 zijn een aantal wensen gerealiseerd.
Er zijn parasols aangeschaft waardoor het ook op hete dagen fijn toeven is
in het theehuis.
Comfortabele kussentjes sieren het terrasmeubilair.
Er is een begin gemaakt met het aanpassen van elektra en verlichting, hoewel
in een pril stadium. Het is moeilijk te zien dat het theehuis geopend is,
omdat alles van buiten donker lijkt.
Een vrijwilligster maakte een prachtig poppenhuis voor de kinderhoek.
De opslagruimte in het personeelsonderkomen bleek erg
vochtig en slecht geventileerd. Hierover is contact met de beheerder van de
gemeentelijke gebouwen. In de vijfhoekige nok/koepel van het theehuis ontstaat
een erg schimmelige aanslag. Ook hiervoor vroegen we aandacht. Beide problemen
zijn nog niet opgelost.
Zowel de vaatwasser als het koffieapparaat vertonen mankementen. Destijds
aangeschaft met het toen beschikbare geld, en met het idee dat echt professionele
apparatuur nog niet nodig zou zijn bij de start van het theehuis. Deze visie
moet worden bijgesteld, het toenemend bezoekersaantal vraagt om aangepaste
voorzieningen. Bestuur en vrijwilligers willen, als ervaringsdeskundigen,
betrokken zijn bij de aanschaf van nieuwe apparatuur, en hebben daartoe contact
met de verantwoordelijke persoon van de gemeente. Helaas bleek de toezegging
dat voor de kerst de nieuwe apparatuur er zou zijn, niet gerealiseerd. We
moesten ons behelpen met diverse Senseo-apparaten, beschikbaar gesteld door
vrijwilligers, en de afwas belandde soms op de grond omdat het werkvlak niet
berekend is op zich ophopende vaat. Deze situatie kan niet blijven duren,
alleen al uit hygiënisch oogpunt zullen we wellicht op de drukke dagen
(weekenden) moeten sluiten, hetgeen voor zowel bezoekers als vrijwilligers
als voor de begraafplaats een ongewenste situatie is.
De gewenste telefoon- en internetaansluiting is niet gerealiseerd. We blijven
deze wens koesteren, omdat de communicatie (naast telefonisch) steeds meer
via e-mail en internet zal gaan. Ook voor de bezoekers kan het belangrijk
zijn bepaalde informatieve sites te kunnen bekijken, een mooie aanvulling
op onze leestafel.
Er is, ondanks dat eerder gezegd werd dat dit niet mogelijk was, toch een
mobiele telefoon beschikbaar gesteld door de gemeente, zoals in de gebruikersovereenkomst
was afgesproken in het geval dat er geen vaste telefoonaansluiting kon komen.
De menukaarten zijn aangepast waar dat gewenst en noodzakelijk was, en de
daarvoor benodigde inventaris is aangeschaft (zo is er bvb. een uitgebreid
onderzoek naar de ideale soepkommen geweest. Deze zijn aangeschaft.
We hielden ook een cakeproeverij met vrijwilligers en hebben nu (soms verse)
cake in de aanbieding).
2.1.2 Financiën
Zie financieel jaarverslag, mappen in het Theehuis en inkoopbeleid.
2.1.3 Personeel/vrijwilligers
Het theehuis Selwerderhof is afhankelijk van de inzet van vrijwilligers. Daarom
is het belangrijk vrijwilligers aan te trekken en aan deze groep mensen te
bieden wat nodig is. Het bestuur is nog steeds actief met werving en selectie
en ondersteuning van vrijwilligers.
Er is een brochure gemaakt waarin alle gegevens en informatie voor vrijwilligers
vermeld is.
Aantal en verloop, bezetting
Er is een redelijk stabiele groep ontstaan in het aantal vrijwilligers. De
groep is heel divers van samenstelling. Ook de motivatie om vrijwilliger te
zijn voor het theehuis is zeer uiteenlopend.
Er werken ongeveer 40 mensen in het theehuis.( De totale groep betrokkenen
is rond de 50. Er zijn bijvoorbeeld mensen die veel doen maar achter de schermen
werken zoals de roostermakers en het bestuur, maar ook mensen die alleen per
gelegenheid hun diensten aanbieden.)
Zoals in elke organisatie kent het theehuis ook een verloop. Afgelopen jaar
zijn vele vrijwilligers de groep komen versterken, maar zijn er ook verschillende
tijdelijk of helemaal gestopt. Dit om uiteenlopende redenen van persoonlijke
aard als ziekte, werk of kinderen. Ook heeft het theehuis afscheid moeten
nemen van een aantal mensen van het eerste uur.
Door het al dan niet tijdelijk afhaken van anderen
en de noodzaak om soms met drie mensen te werken op bijvoorbeeld drukke zondagmiddagen
in de zomer, blijft er een evenwicht.De meeste mensen kunnen naar tevredenheid
ingeroosterd worden. Het is niet nodig een wachtlijst aan te leggen.
Het blijft een hele klus om naar ieders tevredenheid de bezetting weer rond
te krijgen. Gelukkig bestaat er een grote inschikkelijkheid en flexibiliteit
onder de vrijwilligers. Er wordt veel geruild en geschoven zodat ziekte en
onverwachte afwezigheid goed opgevangen worden. Veel mensen zijn bereid gebleken
bij vakanties en ziektes extra diensten te draaien. Het is maar zelden dat
het bordje gesloten op de deur gehangen hoeft te worden door onderbezetting!
Zoeken is het nog naar het overbruggen van rustige periodes en het genoeg
mensen in kunnen zetten bij drukke periodes. Tijdens rustige periodes zijn
er vrijwilligers die tijd besteden aan extra taken. Anderen genieten van de
tijd die ze aan lezen of schrijven kunnen besteden.Weer anderen proberen zoveel
mogelijk op drukke tijden ingeroosterd te worden omdat ze vrijwilliger zijn
geworden om gasten te bedienen.
Taakgebieden
Er zijn mensen die naast het theehuiswerk ook extra taken hebben. Dit vormt
de basis van de organisatie van het theehuis. Er is nog behoefte aan een persoon
die het geheel coördineert. Met name de communicatie tussen taakgebieden,
vrijwilligers en bestuur blijkt een lastig punt te zijn met zoveel mensen.
Er zijn veel dingen te doen achter de schermen.
Roosters maken, de administratie verzorgen, geldzaken regelen, de contacten
naar buiten onderhouden en de PR doen. Er worden inkopen gedaan en allerlei
horecacontroles uitgevoerd.
Verder zijn er mensen alert op het lief en leed binnen de groep. Er zijn mensen
die zich met het interieur bezighouden en mensen die ervoor zorgen dat er
altijd bloemen in het theehuis zijn.
Een iemand houdt zich bezig met wisselende exposities. Er is er een leestafel
met interessante boeken en een heerlijke kinderhoek met een poppenhuis.
Reiskosten/vrijwilligersvergoeding
Vrijwilligers die buiten Groningen wonen kunnen als ze dat willen structureel
reiskostenvergoeding ontvangen op basis van openbaar vervoer.
Scholing en bijeenkomsten
Er zijn 2 bijeenkomsten gehouden met alle vrijwilligers, waarbij het accent
lag op omgaan met lastige situaties. Verder hadden we een uitje met elkaar,
het maken van bonbons!
Er was een winterochtenden programma op de rustige ochtenden in het theehuis,
ter lering en de vermaak voor vrijwilligers. Deze werden goed bezocht en met
10 afwisselende ochtenden keken we terug op een geslaagd aanbod. Januari 2006
startte dit programma voor de tweede keer.
Met Allerzielen zijn er gedenkstukjes gemaakt onder begeleiding van een kunstenaar en ook met kerst was er gelegenheid om mooie stukjes voor op het graf te maken. Twee dagdelen onder begeleiding.
Plaza Volontura, workshops
Vanuit de Vrijwilligerszaak kwam er een aanbod tot scholing. Meerdere vrijwilligers
hebben een workshop gevolgd, op het gebied van o.a. PR en omgaan met conflicten.
2.2 PR
Het theehuis is inmiddels voldoende bekend in Groningen en in de rest van
Nederland.
Er zijn daarom weinig extra PR-activiteiten georganiseerd.
Wel hebben we ingesteld dat er elke drie maanden, als de kunstexpositie gewisseld
wordt., een persbericht uitgaat naar de regionale kranten. Enerzijds om de
expositie aan te kondigen, anderzijds om het theehuis in de regio Groningen
nog eens onder de aandacht te brengen.
De knutseltafel van Noemie Noest viel op Allerzielen samen met een nieuwe
expositie. Zowel OOG-radio als OOG-tv hebben op die dag in het theehuis opnames
gemaakt. Hun aandacht ging uit naar de knutseltafel en wat bezoekers daar
van vonden. Koningin Beatrix hebben we uitgenodigd om op bezoek te komen,
toen zij vanwege haar jubileum een dag in Groningen vertoefde. We kregen een
hartelijke brief terug van haar particulier secretaris, waarin zij schreef
dat het haar helaas niet uitkwam. De brief eindigde als volgt: ‘uw sympathieke
gedachte is echter zeer gewaardeerd’
Nieuwsbrief
We hebben dit jaar besloten te stoppen met de Nieuwsbrief. Het maken ervan
kost veel tijd en energie. Bovendien is het niet mogelijk om actueel te zijn,
aangezien de Nieuwsbrief maar een keer per half jaar verscheen. De mededelingen
komen in het vervolg in werkvloermededelingen te staan.
Ambassadeursnetwerk
Het ambassadeursnetwerk is dit jaar met een zevental leden van start gegaan.
Ambassadeurs zijn mensen die als vrijwilliger bij het theehuis betrokken zijn
geweest, maar er niet meer als zodanig actief zijn. Zij zijn op de hoogte
van de gang van zaken in het theehuis en houden daarom in hun eigen werk-
en woonomgeving hun ogen en oren open, om bezoekers en vrijwilligers over
de drempel van het theehuis te helpen. Het bestuur houdt contact.
2.3 Bezoekers en activiteiten
In het jaar 2005 kwamen er 6324 bezoekers in het theehuis. Een aantal van
hen schreef hun bevindingen op in het gastenboek. Kort samengevat blijken
de bezoekers erg blij met het theehuis en de manier waarop de vrijwilligers
aanwezig zijn en met de sfeer en inrichting en de lekkere koffie/thee.
Extra activiteiten worden zeer gewaardeerd; zoals het optreden van Editha
Vennik op het tweejarig bestaan op 15 mei, en de knutseltafel van Noëmi
Noest met Allerzielen en rondom kerst. Ook hadden de bezoekers waardering
voor de leuke knutsels voor kinderen bij speciale gelegenheden.
Sommige bezoekers vonden het theehuis slecht te vinden op de begraafplaats,
en anderen deden de suggestie dat in de koffiekamer van de aula een verwijzing
naar het theehuis op zijn plaats zou zijn. Er werd verscheidene keren gereserveerd
door groepen, waarbij het beleid is, dat het theehuis wel openbaar moet blijven,
dus geen besloten bijeenkomsten. Als er voor ca. 20 mensen gereserveerd wordt
is er nog ruimte voor de incidentele bezoekers. Reden voor reservering was
bv. een asbusbijzetting, een nazit na een uitvaart, het bezichtigen van een
net geplaatst grafmonument, een beeldenroute.
De reden van reservering is voor ons niet belangrijk, maar we verwachten wél
dat men rekening houdt met andere bezoekers en de sfeer.
Winterochtenden
Winter op de begraafplaats is een stille tijd voor de vrijwilligers in het
theehuis. Daarom was er in januari, februari en maart een aantrekkelijk winterprogramma
voor hen georganiseerd. Buiten het theehuis zijn vier rondleidingen op de
begraafplaats gehouden: een op de Islamitische en een op de Joodse begraafplaats,
een vogelexcursie en een kunstrondleiding.
Binnen in het theehuis is een documentaire op video vertoond over het Tibetaanse
dodenboek en een video over het Gasthuis in Groningen en een project in Frankrijk
dat terminale patiënten een vakantie biedt.
Op het programma stond ook nog een schrijfochtend voor diegenen die zich wilden
oefenen in het schrijven van bijvoorbeeld een levensverhaal en een leesochtend
waarin een gelezen boek van de leestafel besproken is. We kijken terug op
tien goed bezochte ochtenden
Leesclub
Als vervolg op de bespreking van het boek Intensive Care van Rosita Steenbeek,
een van de winterochtend activiteiten, is door de vrijwilligers zelf een leesclub
opgericht. Onder aanvoering van twee van hen wordt gemiddeld een keer in de
twee maanden een boek besproken. De leesclub staat open voor alle vrijwilligers
van het theehuis.
3 Overige activiteiten
Het toneelstuk In Memoriam dat in de open lucht op begraafplaatsen gespeeld
wordt, hebben we geprobeerd naar Groningen te halen. Het toneelgezelschap
was enthousiast maar geen enkele begraafplaats in Groningen was bereid er
aan mee te werken.
4 Voornemens en wensen 2006
Er zijn een aantal zaken op verschillende terreinen die dit jaar de aandacht
vragen.
Interieur / exterieur
Meer ruimte voor de boeken.
Meer licht in het theehuis, uitlichten kunst.
Een laptop met aansluiting blijft gewenst.
Het linkerterras (bij damestoilet) beter laten functioneren:
Een extra set voor het terras, wat bloemen en planten en een afscheiding zodat
het toilet niet een onderdeel van het terras is. Aan de tuinlieden is gevraagd
wat voorjaarsbollen rond de terrassen te zetten.
Buitenonderhoud gebouw en terras, duidelijkheid scheppen wiens taken dat zijn.
Is het een gemeentetaak (onderhoud gebouw) of een taak voor de stichting?
(exploitatie)
Vrijwilligers:
Het afstemmen van het aanbod van uren van vrijwilligers en de vraag naar bezetting
van het theehuis onder wisselende omstandigheden naar tevredenheid van alle
partijen laten verlopen.
Er zal gezocht worden naar een coördinerende vrijwilliger die op horeca-
en roosterfront de vinger aan de pols houdt op een voor ieder acceptabele
manier. Tevens is het doel om alle extra taken onder te brengen bij vrijwilligers,
die geen bestuurstaak hebben.
Voor de vrijwilligers willen we een paar keer in het jaar op gezelligheid
en verbinding gerichte activiteiten organiseren. Naast de vergaderingen waarin
vooral het functioneren aan de orde komt. Ook zal er dit jaar weer aandacht
zijn voor scholing op onderwerpen als bedrijfshulpverlening en veiligheid,
horecavaardigheden en samenwerking.
Activiteiten:
Volgend jaar willen we enkele algemene rondleidingen op Selwerderhof organiseren
die ook voor bezoekers en begraafplaatsmedewerkers toegankelijk zijn. We willen
ook zoeken naar een efficiënte en bevredigende communicatiestructuur
tussen vrijwilligers, vrijwilligers met extra taken en bestuur. Verder zijn
we van plan de leesclub open te stellen voor niet-vrijwilligers.
Horeca:
De aanpassingen in de kaart en het functioneren van apparatuur blijven aandacht
nodig hebben. Nieuwe vaatwasser en koffiemachine zijn dringend gewenst.
Ook het stroomlijnen van de inkopen en het beheer van de voorraden hopen we
te optimaliseren.
PR
Het ambassadeursnetwerk uitbreiden.
Een ansichtkaart maken met een foto van het theehuis erop. die verstuurd kan
worden aan belangstellenden.