Theehuis Selwerderhof | Boek | Overig |
Jaarverslag Stichting Accolade 2003
Datum : 18 februari 2004
Voorwoord
3
1 Wat is Stichting Accolade? 4
1.1 Uitgangspunten 4
1.2 Doelstellingen 4
1.3 Hoe is Stichting Accolade georganiseerd? 5
2 Het Theehuis 6
2.1 Opzet Theehuis 6
2.1.1 Verbouwing en inrichting 6
2.1.2 Financiën 6
2.1.3 Personeel/vrijwilligers 6
2.1.4 Overigen 8
2.2 PR 8
2.3 Bezoekers en activiteiten 9
3 Voornemens 2004 10
ter inzage
in het theehuis:
4 Financieel jaarverslag 11
4.1 Jaarrekening 2003 11
4.2 Overige cijfers 2003 12
Voorwoord
Met groot genoegen presenteren wij het tweede jaarverslag van stichting
accolade.
Was het eerste
verslag uit het jaar van voorbereiden en opstarten van de hoofdactiviteit
van de stichting, dit tweede verslag geeft een indruk van de 9 maanden
dat het theehuis Selwerderhof open is geweest op het moment van schrijven
van dit jaarverslag.
Dankzij alle mensen die op vrijwillige basis mee werken aan dit project
en dankzij de faciliteiten die de gemeente beschikbaar stelt, kunnen
we terugkijken op een zeer goed startjaar.
Bestuur stichting
accolade
1 Wat is Stichting Accolade?
1.1 Uitgangspunten
Stichting Accolade is opgericht op 23 september 2002. Het idee kwam
van Nellian Dijkema, zij is uitvaartverzorgster en zij kwam regelmatig
op de Selwerderhof. Op deze begraafplaats stond al lange tijd een klein
gebouw leeg, een voormalige aula. Zij kreeg het idee om er een andere
bestemming aan te geven. Zij zag daar voor zich een ruimte waar begraafplaatsbezoekers
in een passende sfeer kunnen vertoeven, desgewenst iets kunnen gebruiken,
een luisterend oor aantreffen en informatie kunnen vinden die voor hen
relevant is.
Hiertoe is een voorstel gedaan aan de gemeente Groningen, die positief
reageerde en het gebouw gebruiksklaar heeft afgeleverd, maar verder
geen bemoeienis wil hebben met invulling en exploitatie. De exploitatie
wilde de gemeente in handen geven van een rechtspersoon waarmee een
gebruikersovereenkomst gesloten zou kunnen worden. Na het onderzoeken
van diverse mogelijkheden hiervoor is de stichting Accolade in het leven
geroepen.
1.2 Doelstellingen
De stichting tracht haar doel onder meer te verwezenlijken door:
a. Alles
wat rondom het sterven speelt een volwaardige plaats te geven in de
samenleving.
b. Het verrichten van handelingen die met het voorstaande in de ruimste
zin verband houden of daartoe bevorderlijk kunnen zijn.
c. Het exploiteren van het theehuis op begraafplaats Selwerderhof te
Groningen.
d. Het organiseren en ontwikkelen van activiteiten die een bijdrage
leveren aan een goede verwerking van de periode rond het sterven van
een mens.
1.3 Hoe is Stichting Accolade georganiseerd?
Het bestuur van stichting Accolade bestaat uit:
Nellian Dijkema, voorzitter
Lya Koornneef, secretaris
Raymond Huwaë, penningmeester
In de voorbereidende fase is er onder meer een organisatiemodel ontwikkeld
waarin stichting Accolade de organisatie rond het theehuis zichtbaar
wil maken.
NB Het streven
is om een coördinerend vrijwilliger te zetten tussen bestuur en
werkgroep, die een aantal taken overneemt die nu nog door het bestuur
worden verricht.
2 Het Theehuis
2.1 Opzet Theehuis
Met het theehuis willen we een voorziening bieden waar begraafplaatsbezoekers
in een passende sfeer kunnen vertoeven. Een warme en sfeervolle plek
met ruimte om te zitten, iets te drinken, te praten, te lezen. Waar
vrijwilligers gastvrij aanwezig zijn met een open hart en een luisterend
oor waar nodig. Waar voorzieningen zijn zodat ook kinderen zich welkom
voelen. Waar een leestafel* is met literatuur en informatie over diverse
aspecten rond de dood.
* onderdeel
van de leestafel is de informatiemap waarin adressen van relevante
bedrijven opgenomen zijn. Betreffende bedrijven hebben de gelegenheid
om tegen een vergoeding twee bladen van A4-formaat aan de map toe te
voegen. Deze vergoeding wordt voor het theehuis gebruikt.
2.1.1 Verbouwing
en inrichting
Na aanvankelijk pessimisme over het moment van realisering van het theehuis
bleek dat de bouw naar voren werd geschoven omdat de gemeente pas later
kon beginnen met de bouw van het personeelsonderkomen. Dit betekende
dat het bestuur van stichting Accolade tot actie moest overgaan en in
minder tijd dan gedacht was een aantal zaken moest realiseren.
We zijn druk geweest met keuzes en aanschaf van meubilair, apparatuur, serviesgoed, linnengoed, schoonmaakattributen, het samenstellen en maken van de KAART. Dit alles gelukkig met ondersteuning van verschillende vrijwilligers.
Voor de inhoud
van de leestafel hebben we met enkele vrijwilligers Groninger boekhandels
benaderd met de vraag om boeken te schenken. Gelukkig werd hieraan gehoor
gegeven en konden we met een redelijk gevulde leestafel starten. We
kregen de toezegging van Humanitas dat we voor een aanzienlijk bedrag
subsidie boeken voor de leestafel konden aanschaffen dit jaar.
Een andere gift bij de opening kwam van een vrijwilliger. We hebben
dit besteed aan de aanschaf van (een gedeelte van de) gordijnen. Aan
het einde van het jaar verraste de Fontein (SOW) ons met een gift. Hiervan
zijn o.a. rails aangeschaft voor kunst.
Door één
van de vrijwilligers is een prachtige kinderhoek gemaakt, een onderdeel
dat we tijdelijk geïmproviseerd hadden omdat het ook geschrapt
was.
Voor de benodigde voorraad bleek de opslagmogelijkheid in het theehuis
zelf te klein.
Gelukkig dacht de gemeente mee en vond een oplossing door een deel van
het voormalig kantoor beschikbaar te stellen. Deze plek biedt ruimte
aan een diepvrieskist, een stelling waarop de frisdranken en kratten
staan, plaats voor terrasmeubilair in de winter en opslag voor seizoensgebonden
attributen.
De wensen op korte termijn zijn een uitbreiding van het werkgebied in de keuken.
2.1.2 Financiën
Helaas bleek dat er minder geld beschikbaar was dan de gemeente had
toegezegd, en dat ze verwachtten dat we de inrichting voor eigen rekening
zouden realiseren. Gelukkig kon het bestuur dit terugdraaien na benadering
van de wethouder en een gesprek met Hans Sluis, directeur van de sectie
waaronder de begraafplaatsen vallen. Voor een deel moest dit door ons
voorgefinancierd worden en werd het later aan de hand van bonnen door
de gemeente terugbetaald.
Toch was er minder geld beschikbaar dan nodig was, zodat we diverse
fondsen hebben benaderd. Dit zonder resultaat, we hebben de indruk dat
het theehuis toch vooral als horecavoorziening en dus als winstgevend
gezien werd, ondanks dat we aangaven dat de doelstelling wel anders
ligt.
Er zijn een aantal donateurs die dit jaar aangeschreven zijn voor een
nieuwe donatie.
Ook is er wat geld verkregen door de bijdragen van bedrijven die zich
presenteren in de informatiemappen. De aanmeldingen voor deelname aan
deze mappen bleef achter bij de verwachtingen. Om het tekort verder
op te lossen hebben we een aantal gewenste zaken op de lange baan geschoven
en tot nader orde uitgesteld.
2.1.3 Personeel/vrijwilligers
Het theehuis Selwerderhof is afhankelijk van de inzet van vrijwilligers.
Daarom is het belangrijk vrijwilligers aan te trekken en aan deze groep
mensen te bieden wat nodig is. Tot de opening was het bestuur, met behulp
van een vrijwilliger met werving en selectie van vrijwilligers actief.
Er is een brochure gemaakt waarin alle gegevens en informatie voor vrijwilligers
vermeld is.
Aantal en verloop, bezetting
Er is een redelijk stabiele groep ontstaan in het aantal vrijwilligers.
De groep is heel divers van samenstelling. Ook de motivatie om vrijwilliger
te zijn voor het theehuis is zeer uiteenlopend.
Er werken ongeveer 40 mensen in het theehuis.( De totale groep betrokkenen
is rond de 50. Er zijn bijvoorbeeld mensen die veel doen maar achter
de schermen werken zoals de roosteraar en het bestuur, maar ook mensen
die alleen bij gelegenheid hun diensten aanbieden.)
Zoals in elke organisatie kent het theehuis ook een verloop. Afgelopen
jaar zijn vele vrijwilligers de groep komen versterken, maar zijn er
ook verschillende tijdelijk of helemaal gestopt. Dit om uiteenlopende
redenen van persoonlijke aard als ziekte, werk of kinderen.
Er is een moment geweest dat het er op leek dat de groep zo groot werd
dat niet iedereen meer zo vaak kon werken dan gewenst. Dit leidde er
toe dat nieuwe vrijwilligers op een wachtlijst kwamen als hun dagdelenaanbod
overlapte met dat van vrijwilligers van het eerste uur.
Door het al dan niet tijdelijk afhaken van anderen en de noodzaak om
soms met drie mensen te werken op bijvoorbeeld drukke zondagmiddagen
in de zomer, is er weer een evenwicht ontstaan.Het blijft een hele klus
om naar ieders tevredenheid de bezetting weer rond te krijgen. Gelukkig
bestaat er een grote inschikkelijkheid en flexibiliteit onder de vrijwilligers.
Er wordt veel geruild en geschoven zodat ziekte en onverwachte afwezigheid
goed opgevangen worden. Veel mensen zijn bereid gebleken bij vakanties
en ziektes extra diensten te draaien. Het is maar zelden dat het bordje
gesloten op de deur gehangen hoeft te worden door onderbezetting!
Zoeken is het nog naar het overbruggen van rustige periodes en het genoeg
mensen in kunnen zetten bij drukke periodes. Tijdens rustige periodes
zijn er vrijwilligers die tijd besteden aan de taken voor een werkgroep,
anderen genieten van de tijd die ze aan lezen of schrijven kunnen besteden.Weer
anderen proberen zoveel mogelijk op drukke tijden ingeroosterd te worden
omdat ze vrijwilliger zijn geworden om gasten te bedienen. Hoe dit in
de toekomst zal uitwerken, moeten we nog ervaren. Voor aanpassingen
is het nog te vroeg. Pasen 2004 draaien we 1 jaar en kunnen we op alle
seizoenen terugkijken.
Werkgroepen
Er zijn mensen die naast het theehuis werk ook aan een werkgroep deelnemen.
Er wordt administratieve ondersteuning gegeven, de leestafel wordt verzorgd,
de kinderhoek onderhouden, de geldzaken worden behartigd, de pr verzorgd,
de inkopen gedaan, de bloemen geplukt en gekocht en binnenkort ook de
kunst aan de muur gehangen! Afgelopen jaar is langzaam de invulling
van diverse werkgroepen gegroeid. De roosteraar heeft hulp gekregen
en ook waren er ad hoc werkgroepjes om bij voorbeeld de stand voor het
EKR-symposium in te richten en te bemensen, en om de kerstperiode vorm
te geven.
Reiskosten/vrijwilligersvergoeding
Op vragen van vrijwilligers om vergoeding te kunnen ontvangen kan ingegaan
worden gezien de financiële positie van het theehuis. Besloten
is dat mensen die buiten Groningen wonen structureel reiskostenvergoeding
ontvangen op basis van openbaar vervoer.
Scholing
en bijeenkomsten
We organiseerden een horeca training voor alle vrijwilligers, waarin
ook bejegening van gasten aan de orde kwam. Er waren enkele vergaderbijeenkomsten
waar veel praktische zaken besproken werden.
Omdat er van gasten regelmatig vragen komen over de begraafplaats heeft
Wim Doek ons in een excursie op een mooie zomeravond van alles uit de
Doeken gedaan. Een vrijwilligster heeft een onderzoek gedaan naar de
geschiedenis van de begraafplaats waarvan het verslag in het theehuis
ligt. Alle vrijwilligers konden meedoen aan het symposium van de stichting
Elisabeth Kübler-Ross, een aantal heeft daarvan gebruik gemaakt.
Vogelrondleiding
De Selwerderhof is een aangename verblijfplaats voor vogels.De theehuismedewerkers
wilden meer over de vogels weten en vroegen vogelkenner Jan Allex de
Roos om een vogelrondleiding te geven. Op een mooie herfstdag in 2003
is hij met een kleine groep vrijwilligers over de begraafplaats gelopen
en heeft hij de koperwieken, pimpelmezen, roodborstjes en winterkoninkjes
aangewezen. Terloops vertelde hij ook over het goudhaantje in de lariks
naast het theehuis en het ijsvogeltje, dat vaak in het aangrenzende
water te zien. Helaas kwam het ijsvogeltje die dag niet te voorschijn.
De Roos wil in de toekomst nog wel eens een rondleiding geven. Het liefst
voor kleine groepjes, van vijf à zes mensen.
Nieuwsbrief
De eerste Nieuwsbrief voor de vrijwilligers van het theehuis werd eind
september 2003 uitgereikt op de theehuisbijeenkomst.
De Nieuwsbrief zal twee keer per jaar gaan verschijnen, ter ondersteuning
van de interne communicatie. Tegelijk met de Nieuwsbrief werd een blad
met ‘Mededelingen van de werkvloer’ verspreid, met praktische
informatie over de werkwijze in het theehuis. De Nieuwsbrief is een
uitgave van Stichting Accolade.
2.1.4 Overigen
We kregen bezoek van de keuringsdienst van waren, die alle voorzieningen,
producten en waren in orde bevonden. We moeten alleen gaan werken met
papieren handdoeken of keukenrollen. voor dit doel is een handdoekhouder
met papieren handdoeken aangeschaft.
De benodigde vergunningen zijn dit jaar ook allemaal geregeld en in
het theehuis aanwezig.
Er is een verzekering afgesloten voor alle vrijwilligers op het moment dat ze werkzaam zijn in het theehuis.
2.2 PR
Tot ieders verrassing heeft het theehuis veel aandacht in de pers gekregen.
Het begon met een artikel in het Dagblad van het Noorden in mei 2002
met de treffende titel: een bakje troost op de begraafplaats. Na het
tekenen van de gebruikersovereenkomst stond er een stukje in de Gezinsbode,
een treurige foto van de kleine aula in de herfst erboven. Om de proefopening
met Kerst bekend te maken, zijn er voor het eerst persberichten rondgestuurd.
Voor de onofficiële opening op 19 april 2003 is de pers opnieuw
benaderd. De uitzending van Pauline Broekema in het NOS journaal en
een berichtje in SBS-nieuws met Pasen was wel de kroon op het werk.
Voor de activiteiten rondom kerst 2003, hebben ook de kleinere regionale
bladen in de provincie Groningen een persbericht ontvangen.
Het theehuis is inmiddels bekend in heel Nederland. Na de eerste positieve artikelen en reportages komen de aanvragen van journalisten en programmamakers nu soms vanzelf binnen. Omdat een theehuis als het onze een nieuw verschijnsel is willen journalisten weten hoe het zo gekomen is en of het goed loopt. Wij blijven actief aandacht vragen van de pers voor het theehuis, om activiteiten in het theehuis aan te kondigen en om de visie van Stichting Accolade uit te kunnen dragen.
Er hebben artikelen over het theehuis gestaan in o.a. Gezinsbode, Dagblad van het Noorden, Wijkkrant Selwer en Telegraaf.
Ook zijn er een aantal interviews op de radio geweest t.w. Radio Noord - Noord-Nieuws, NCRV radio Schepper en Co.
Verder zijn we ook nog te zien geweest in NOS-journaal, SBS-nieuws,TV Noord en OOG TV.
Het Algemeen
Dagblad heeft een artikel geschreven wat nog niet is gepubliceerd en
het interview bij KRO Dolce Vita is niet uitgezonden.
2.3 Bezoekers en activiteiten
Vanaf de
opening tot het einde van het jaar kwamen er 3354 bezoekers in het theehuis.
Een aantal van hen schreef hun bevindingen op in het gastenboek. Kort
samengevat blijken de bezoekers erg blij met het theehuis en de manier
waarop de vrijwilligers aanwezig zijn en met de sfeer en inrichting
en de lekkere koffie/thee.
Extra activiteiten worden zeer gewaardeerd. Zo waren er op 2 november
een verhalenvertelster (Mary Hofman) en 3 musici aanwezig. Rond kerst
was er gelegenheid kerststukjes te maken. De “seizoensextraatjes”
(paaseitje, pepernotenbakje, kerstkransje, oliebol, nieuwjaarsrolletje
etc.) werden opgemerkt en aardig gevonden.
Het feit dat er buiten warm gerookt kan worden dankzij de terrasheater
vond men zeer attent.
Sommige bezoekers vonden het theehuis slecht te vinden op de begraafplaats,
en anderen deden de suggestie dat in de koffiekamer een verwijzing naar
het theehuis op zijn plaats zou zijn. Er werd verscheidene keren gereserveerd
door groepen, waarbij het beleid is, dat het theehuis wel openbaar moet
blijven, dus geen besloten bijeenkomsten. Als er voor ca. 20 mensen
gereserveerd wordt is er nog ruimte voor de incidentele bezoekers. Reden
voor reservering was bv. een asbusbijzetting, een nazit na een uitvaart,
het bezichtigen van een net geplaatst grafmonument, een beeldenroute.
De reden van reservering is voor ons niet belangrijk, maar we verwachten
wél dat men rekening houdt met andere bezoekers en de sfeer.
3 Voornemens
2004
Er zijn een aantal zaken op verschillende terreinen die dit jaar de
aandacht vragen.
Interieur:
Voor de zomerdrukte moet er meer werkvlak in de keuken gerealiseerd
worden, er is meer opslagruimte voor boeken nodig en er komt dit jaar
kunst aan de muur. Ook zal er aanvullend terrasmeubilair aangeschaft
moeten worden (stoelen).
Vrijwilligers:
Het afstemmen van het aanbod van uren van vrijwilligers en de vraag
naar bezetting van het theehuis onder wisselende omstandigheden naar
tevredenheid van alle partijen laten verlopen.
Er zal gezocht worden naar een coördinerende vrijwilliger die op
horeca- en roosterfront de vinger aan de pols houdt op een voor ieder
acceptabele manier. Tevens is het doel om alle werkterreinen van het
theehuis in werkgroepen ondergebracht te hebben.
Voor de vrijwilligers willen we een paar momenten in het jaar een informele,
op gezelligheid en verbinding gerichte activiteit organiseren, naast
de vergaderingen waarin vooral het functioneren aan de orde komt. Dit
jaar is er elke eerste dinsdag van de maand gelegenheid om vragen, wensen,
klachten of problemen op het kantoor van de stichting te bespreken met
leden van het bestuur. Aansluitend is er een theekransje voor alle betrokkenen
om elkaar te ontmoeten. Ook zal er dit jaar weer aandacht zijn voor
scholing op onderwerpen als bedrijfshulpverlening en veiligheid, horecavaardigheden
en samenwerking.
Activiteiten:
Er is een jaarplanning opgesteld als draaiboek. We willen proberen om
op speciale dagen aangepaste activiteiten te organiseren (zoals het
maken van kerststukjes rond kerst), een extraatje bij de “kaart”
(oliebollen op oudjaar, hartjes op de tafels met Valentijnsdag etc.)
en soms eenvoudige life muziek in het theehuis. Deze planning kan gewijzigd
en aangepast worden waar dat nodig zal blijken. Het doel is om niet
elk jaar opnieuw het wiel uit te vinden, en te kunnen organiseren volgens
een vooropgezet plan.
Hierin kan bv. ook structureel in voor- en najaar een vogelexcursie
opgenomen worden.
Horeca:
De aanpassingen in de kaart en het functioneren van apparatuur behoeven
aandacht.
Ook het stroomlijnen van de inkopen en het beheer van de voorraden hopen
we, na 1 jaar gedraaid te hebben, te kunnen optimaliseren.
PR
Doel voor dit jaar is om het theehuis meer bekendheid te geven op de
begraafplaats zelf. We bereiken niet de bezoekers van de begraafplaats
in voldoende mate. We zullen onderzoeken hoe we dat wel kunnen realiseren.
jaarverslagen: 2003, 2004, 2005, 2006, 2007, 2008, 2009-2010